Sunday, October 03, 2010

طوبى للأموات

تجمع على وجه السرعة نفر من الرجال يتصببون عرقا، محتمين من أشعة الشمس القاسية، لا يحميهم في ذلك الصباح الحارق سوى سقف من الأواح الحديدية الصغيرة.

"مشينا نتخبط ما بين الزجاج المكسور وبواقي الأوعية البلاستيكية والأوراق وقصاصات المحارم الورقية والحفر التي احتفرتها الحيوانات ونباتات الصحراء الشوكية التي غطت الأرض. لم يكن من الممكن البقاء على ذلك الممر الترابي الضيق لكثرة الناس المعزين. وهكذا كان لزاما علي أن أسير متعرجا بين التلال المبعثرة في المكان، ولم يكن هناك بد من أن أسير فوق قبور الأجداد والآباء والأزواج والأقارب والأطفال لكي أصل لقبر أبي، يا له من مسلك خبيث!"

و صمت قريبي فيما هو يروي تفاصيل ذلك الصباح من أول أيام العيد و الذي قضاه في مقبرة الصليبيخات، تلك التجربة المريرة التي كان عليه أن يقاسيها في كل أول يوم من أيام العيد.

وبرغم مرور أسبوع كامل على موضوع مقبرة الصليبيخات، أو بحسب تعبير صديقي "مدفن الرجال" إلا أنها ما زالت تجول في رأسي، وعلى أني لم يسبق لي أن قمت بمثل تلك الزيارات، قررت أن أخوض التجربة وأزور ذلك المكان وأعرفه عن قرب.


تيقنت من مصداقية صاحبي، فبالرغم من قلة الإزدحام في ذلك اليوم، لاحظت أن الزائرين أوقفوا سياراتهم قرب قبور الموتى لا يفصلهم عنهم سوى متر واحد. بعض القبور احتوت على صخور خاصة "علامة" نقش عليها رقم المتوفي، و أكثر القبور لم تحتو سوى على رقم لا يتجاوز مساحة راحة اليد للإستدلال على المتوفي.

ليس من المستحب في الإسلام أن يزين أحدا قبرا بزهور طبيعية أو بأي زينة صناعية أخرى، ولست في ذلك نصير أو رافض لذلك الموقف. وإنما السؤال، ماذا بشأن المعزين والعائدين لأقاربهم المتوفين، والإحترام والتبجيل اللائق لشخص المتوفي؟ أوليس لهم حق في ذلك؟ أوليست النظافة وحسن الترتيب من أخلاقيات الإسلام؟ ولم تسمح بلدية الكويت بتكرار ذلك الشعور المهين كلما قمنا بزيارة ذلك المكان؟ ولم لا تكون مقبرة الصليبيخات بنفس المستوى من النظافة وحسن التنسيق الذي تبدو عليه المقبرة الجعفرية، بما تتمتع به من ترتيب لمساحات القبور و توزيع المقاعد الخاصة للمسنين في حالة اضطرارهم للجلوس ما بين القبور المزدانة باشارات أسماء المتوفين و بعض آيات الذكر الحكيم؟




The sweaty crowd of men was momentarily herded under the rickety, 3x3 meter metal sheets, the only protection we had from the scorching sun that dry morning. We shuffled over broken glass, discarded plastic bottles and containers, paper, tissue and scraps of random garbage, animals’ ground holes and the thorny desert plants that defiantly lined the ground. Because of the growing number of mourners, it was difficult to remain on the impossibly narrow sandy path. Instead, I was forced to walk on the little mounds of earth that were scattered randomly all around us. As I made my way toward my grandfather’s grave, I found it difficult to realize that I had walked directly on the graves of other people’s grandparents, parents, partners, siblings and children.” My relative was quiet as he recounted the details of his Eid morning that was spent in Sulaibikhat’s graveyard, a dreaded experience he undergoes ever single Eid.


A week later, Sulaibikhat’s graveyard or in my relative’s words, “Sulaibikhat’s man dump,” was still on my mind. Although I’ve never been to any graveyard before, I decided it was time to observe what the place really looked like.


My relative’s observations stood to be true. Although the graveyard was not crowded that day, people still parked their car a meter away from where the graves start. Some graves had gravestones with the deceased person’s name while many had a mere, almost palm-sized rock with a number on it.

In Islam, it is considered a taboo for one to decorate a loved one’s grave with flowers or any aesthetically pleasing element. This is not something I am condoning or pushing for, but what about granting mourners and the deceased basic respect and decency? Isn’t cleanliness part of Islam? Why is Kuwait’s Municipality allowing this horrific disgrace exist in our memories? And why can’t Sulaibikhat’s Graveyard be as put-together, organized and clean as the Al-Jaafariyah Graveyard that has actual benches for the elderly who cannot stand by the evenly spaced graves and signposts with verses from the Koran?


at 8:30 AM

7 Comments

  1. Anonymous Anonymous posted at 3:44 PM  
    generally speaking yes, the place should be well maintained, which has nothing to do with the fact we dont do 'shrines' and tombstone decoration.

    for me im indifferent because i cant go there. too many bad memories. :<
    when i must i go with a heavy heart, stiff chin and biting my lips holding the tears in

    that applies also for hospitals. all of that porcelain, the smell and the memories (ohh such awful memories) makes me sick to the stomach. its kinda ironic how i have become to hate the place that saves life....
  2. Blogger Erzulie posted at 9:49 AM  
    q8othug: exactly. whoever heard of a trashy cemetery?
  3. Anonymous Anonymous posted at 11:10 PM  
    للاسف وين ما تروح بالكويت تشوف الوصخ حولك قمت افكر جديا بجمع الوصخ بنفسي يمكن الناس تشوفني وتنتبه على تصرفاتها
  4. Blogger Erzulie posted at 9:13 AM  
    kuwaiti women rights: that's true bes fee farg bein elwi9akh eli bel showare3 o el qathara eli bel magaber! :(
  5. Blogger MBH posted at 12:21 AM  
    I hate going to the Sunni cemetery. They have no respect for the dead, and only recently allowed women to visit the graves of their late beloved.

    I periodically visit graves of family & friends in Ja3fariya. Clean, neat and almost all the graves have clear markers, names & dates.

    il moshkela bil nas...
  6. Blogger MBH posted at 12:21 AM  
    I forgot to tick the email notifier.
  7. Blogger Erzulie posted at 9:39 AM  
    MBH: i don't know who's to blame (the people, administration, etc.) but it's certainly shameful the way it is...

Post a Comment

« Home